Mit jelent az “elektronikus repülőjegy”?

A IATA (International Air Transport Association – Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) 2008 június elsejével bevezette az elektronikus repülőjegyeket, a “hagyományos, füzet alakú” jegyeket már alig használják. Mindez azt jelenti, hogy a világon a légitársaságok 94 százaléka áll át az új rendszerre, amely nemcsak pénzt fog megtakarítani a cégeknek, de gyorsítja is az ügyintézést. Az utas az elektronikus jegyrendelésnél egy betűkből és számokból álló kombinációs kódot kap, amit meg kell őriznie és a beszálláskor be kell mutatnia a check-in pultnál. Az elektronikus repülőjegyet ki lehet nyomtatni, vagy e-mailben akár külföldre küldeni a felhasználónak.

Mit értünk szezonalitás alatt?

Egyes desztinációk szerint létezik magas, közép illetve alacsony szezon, melyet a légitársaságok határoznak meg. Általában a magas szezonban a legdrágábbak a jegyek. Ma már a legolcsóbb árak kizárólag szabad helyek függvénye! Így azt javasoljuk, hogy foglalja le a helyét minél előbb, fizetni pedig indulás előtt 1 – 2 héttel is lehetséges. Egyes jegyeknél előfordulhat, hogy a jegyet a helyfoglalással egy időben ki is kell állítani, pl. a “fapados” légitársaságok esetén.

reülőjegy információk

Jár-e kedvezmény a különböző életkorok alapján?

Általában a légitársaságok különböző engedményeket adnak életkor alapján. Ezek az engedmények és akciók nem általánosíthatóak a légitársaságoknál. Kérjük, hogy utazása előtt érdeklődjön irodánkban, hogy az adott időszakra milyen engedmények érvényesíthetőek az Ön esetében. A turista jegyeken belül megkülönböztetünk: gyermek (2-12 éves korig), csecsemő (0-2 éves korig, ülés nélkül) és felnőtt jegyeket.

Miért van többféle foglalási osztály egy adott járaton?

A repülőjegyeket alapvetően két kategóriába sorolhatjuk: turista és első osztály. A turista jegyeknél két fajtát lehet megkülönböztetni: a hétközi – drágább, valamint a hétvégi – olcsóbb (minimum egy szombat éjszakát a célállomáson kell tölteni). A turista osztály több foglalási osztályra van szétosztva, minden foglalási osztályhoz egy-egy ár tartozik. A légitársaság minden osztályhoz hozzárendel egy utaslétszámot, ameddig az az osztály tölthető. Ha ez a keret betelik, akkor az adott osztályt az adott napra a légitársaság lezárja és a továbbiakban az a kategória nem foglalható esetleg várólistára tehető. Az első osztályú jegyek ára jóval magasabb, megkötésük nincs, szabadon, díjmentesen változtathatóak. Ami nem elhanyagolható, hogy Ön kényelmesebb körülmények között, magasabb színvonalú kiszolgálás mellett utazik.

Módosítható-e egy repülőjegy?

A változtathatóság a repülőjegy ára szempontjából szintén fontos és meghatározó tényező. A legolcsóbb kategóriájú jegyek egyáltalán nem változtathatóak. Tehát, ha az utas kifizette és átvette a jegyet, de az adott időpontban mégsem tud elutazni, akkor az utazás lehetősége és vele együtt sajnos a jegy ára is elveszett. Létezik viszont egy olyan lehetőség a magasabb árú jegyek esetében, hogy egy bizonyos összeg megfizetése mellett a jegyek időpontja utazás előtt megváltoztatható. Ennek a kis többletnek nagy hasznát vehetjük az átszállással járó, tengeren túli utak esetében, például ha lekéssük az átszállást. A jegyek változtathatóságát az is meghatározhatja, hogy az milyen osztályra szól. Hasznos tudnivaló, hogy a teljes áru business jegyek utazási időpontjai felár nélkül, bármikor szabadon változtathatóak. A legmagasabb kategóriájú business jegyek az adott útvonalon más légitársaság járatán is felhasználhatók.

Meddig használható fel a jegyem?

Érvényesség és felhasználhatóság szempontjából minden repülőjegynek van egy minimum és egy maximum időkorlátja.
- a jegy feltételei közt szereplő MINIMUM STAY a minimális kinttartózkodást jelenti
Minden turista jegy fontos kikötése, hogy egy adott helyen adott számú éjszakát kell kint tölteni. Ezek lehetnek: minimum egy Szombatról Vasárnapra virradó éjszaka, minimum 5-7, 14 nap (Európán kívüli desztinációk esetén)
- a MAXIMUM STAY pedig a maximális kinttartózkodás idejét jelöli.
Ezek az intervallumok a jegy felhasználásának érvényességére vonatkoznak. A visszautat a határidőn belül kell felhasználni, különben a jegy lejár.

Ki kerülhet fel várólistára?

Amennyiben a kívánt árú foglalási osztályon elfogytak a helyek, ún. várólistára kerülhet fel ügyfelünk, bízva abban, hogy ha valaki a gépen lemondja a helyét, megkapja a gépen a felszabadult helyet. Éppen ezért nagyon fontos, hogy amennyiben nincs szükségünk birtokolt helyünkre IDŐBEN LEMONDJUK!!! Vannak olyan légitársaságok, akiknél nincs várólista, az ilyen esetekben bízza ránk magát, mi szisztematikusan figyeljük az adott gép töltését egy nap akár többször is, és a megfelelő pillanatban lefoglaljuk a megüresedett helyet.

Miért kell fizetni repülőtéri illetéket (TAX) ?

A repülőjegy vásárlásakor fizetett összeg a repülőjegy árát és a repülőtéri illetékeket is tartalmazza. Ez a hatóságok által meghatározott légiszállítási adó, melyet az út folyamán érintett repülőtereken található szolgáltatások fenntartására (például biztonsági szolgálat, repülőgép-karbantartás és -javítás) fizettetik ki, ezen felül üzemanyag-pótdíjat és biztosítási díjat is foglalhat magában. Érintett repülőtér lehet az induló és célállomás, ezenfelül az útközben érintett, illetve átszálló repülőterek. Ezeket a terheket alapvetően az utasnak kell fizetnie. A reptéri illeték mértéke országonként és repülőterenként eltérő, általában USD, vagy EUR alapú, viszont mindig a jegykiállító ország pénznemében fizetendő a napi árfolyam szerint. Leegyszerűsítve: a repülőjegy ára a légitársaságokhoz folyik be, míg a repülőtéri illetéket a repülőtér üzemeltetői kapják meg.

Pótolható-e az elveszett repjegy?

Ilyen esetben célszerű a jegyet kiállító irodához fordulni, hiszen itt megtalálható az elveszett jegy egy példánya, ami alapján a megfelelő költség kifizetése mellett pótolható a hiányzó dokumentum.

Mi a teendő járattörlés / menetrendváltozás / sztrájk esetén?

Még a legnagyobb légitársaságoknál is előfordulhat mindhárom eset, melyhez minden légitársaságnak joga van. Amennyiben valakit ilyen vagy ehhez hasonló sorscsapás ér, a légitársaságok nagyságrendjüktől függően kártérítéssel intézik el (pénz, csekk, szabadjegy, hotelszoba), vagy ha ez nem felel meg nekünk, akkor a légitársaság kötelessége az utast a lehető legrövidebb, leggyorsabb úton (akár más légitársaság járatain) eljuttatni a célállomásra. Fontos helyfoglaláskor az utas pontos külföldi, esetleg itthoni elérhetőségeinek a megadása: kontakt telefonszám; fax; e-mail; személy. Erre leginkább egy járat törlésénél, menetrendváltozásnál van szükség, hogy időben értesíthessük az utast a változásokról.

Rekonfirmálás – miért célszerű?

A már megvásárolt jegyeket rekonfirmálni kell, azaz megerősíteni hazaindulás előtt legalább 72 órával. Ennek legegyszerűbb módja: felhívni az adott légitársaság helyi irodáját és telefonon jelezni, hogy utazni fogunk, szükségünk van a helyre a gépen. Ezzel egyidejűleg ajánlott a visszaúti menetrend egyeztetése is, mert lehet, hogy közben az megváltozott. Odaúton a rekonfirmálást irodánkban a jegykiállítással egy időben elvégezzük.

Milyen előnyökkel jár a törzsutas program?

A legtöbb légitársaság kidolgozta saját törzsutas programját azoknak az utasoknak, akik gyakran utaznak járataikon. Az utas minden lerepült utazásával pontokat gyűjthet törzsutas kártyájára. Bizonyos ponthatár elérése után ingyen repülőjegyet használhat fel, vagy ún. “upgrade” -et kérhet az adott légitársaság járatain. Ez utóbbi annyit tesz, hogy turista jegyet vásárol, de első osztályon utazhat. Kártyája felmutatásával jogosult lehet az adott légitársaság külön várójának használatára a repülőtereken. Amennyiben már rendelkezik ilyen kártyával, kérjük helyfoglalásakor adja meg a számát, mert ilyenkor azt a légitársaság felé jelezni kell.

Igénybe vehetők-e speciális szolgáltatások az utazás során?

A légitársaságok többsége rendelkezik ülés-helyfoglalási rendszerrel, ezért főleg a hosszabb távú járatokon mindenképpen javasoljuk, hogy jelezze felénk kérését. Amennyiben speciális étkezést szeretne megrendelni, választhat az általános ellátás helyett: vegetáriánus, diabetikus, gluténmentes, kalóriaszegény, koleszterinszegény, zsírszegény, fehérjeszegény, nátrium/sószegény, tejtermék mentes, speciális, hindu, kóser, muszlim, stb., csecsemő és gyermek menük közül. További igénybe vehető szolgáltatások például: segítség átszálláskor, nyelvi segítség, mozgássérült utasainknak tolószék, bébikosár, stb.

További kérdése van?
Írjon nekünk: rendeles@agoratrans.hu